Pagina's

woensdag 20 augustus 2014

zelfvoorzienend.....



.......ik vind het  zo leuk om blogs te lezen
over mensen die zoveel mogelijk 
zelfvoorzienend zijn
ik heb daar zo'n bewondering voor
zou ik ook wel willen
maar kippen houden op een flat midden in het centrum
ja, das niet zo handig
en hé???
hadden wij geen volkstuin
Ja, maar in de loop der jaren ben ik er wel achtergekomen
dat ik graag tuinier maar gewoon maar wat uit de losse pols
inmaken vind ik niet leuk
jam zonder suiker niet lekker
en trouwens ik eet niet eens jam




Conclusie;
ik vind het heerlijk om over na te denken
over te lezen
en het daarbij te laten



Maar......
op 1 gebied ben ik inmiddels wel zelfvoorzienend
en dat is om vanuit een schapenvacht
wol maken
waarmee ik kan spinnen en vilten




en daar ben ik hartstikke druk mee
je moet het vacht uitzoeken
in gedeeltes wassen
want het blijft een  tweekamerflat
gelukkig heb ik wel een kaardmolen ondertussen
en dat scheelt heel veel werk
en dan wordt er eerst geverfd
of eerst gesponnen
net waar ik zin in heb
en wat doe je er dan allemaal mee?
Ja ik ben weer vierkantjes aan het haken
vind ik zo heerlijk, hoef ik niet bij na te denken
jullie hebben vast een lampenkapje zien staan
dat moet dat weer een mandje worden
van gevilte lappen

en wat ik heel, heel ,heel erg graag wil leren



is het breien van sokken
Mijn oma kon het,
mij lukt het (nog) niet
Ik ga het nu weer proberen
op de ouderwetse manier,
op 4 pennen
want waarom het er tegenwoordig 5 zijn?
wie het weet mag het mij vertellen!
En zo ben ik toch een beetje zelfvoorzienend bezig

Ook al staan alle foto's in de verkeerde volgorde
maar ik neem aan dat jullie snappen hoe ik het bedoel

Hommelse groet Vrouw Hommel

23 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je heel erg zelfvoorzienend bezig bent...dat wil ik het komende seizoen ook wel heel graag leren ;o) Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook graag al de blogs lees over zelfvoorzienend leven...en zeker heb ik er ook pogingen toe gedaan...maar ja...ik ben er niet zo goed in...de dingen die jij hierboven erover schrijft zijn herkenbaar...ook al wonen wij gewoon in een 1 gezinswoning met tuin...waarschijnlijk probeer ik het gewoon wel weer!!!
    Je wol is prachtig...mooie kleuren!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sokken breien met vijf naalden is een Duitse methode is mij ooit verteld..... Ik leerde het met een goede beschrijving met foto's erbij (met die vijf naalden). Als je kan breien, kan je ook sokken breien!
    En zelfvoorzienend leven.... echt volledig zelf voorzien, dát is zo makkelijk nog niet! Zelfs niet als je wel kippen en een tuintje hebt!
    Leuk je spin avonturen! En fijn hé, zo'n kaardenmolen! Ik ben er ook erg blij mee!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee,zo romantisch als ik het doe voorkomen is het zeer zeker niet,daar ben ik mij van bewust hoor. Het is heel hard werken en ik weet ok eigenlijk niet of het nog te realiseren is in onze maatschappij. Maar ik lees graag de boeken van het kleine huis op de prairie dus daar komen die romantische gedachten vandaan .of de amisch,zoals die leven. Het intrigreerd mij gewoon,ikweet ook niet waarom.

      Verwijderen
  3. Geweldig hoe je met die wol aan de slag bent! Heerlijk hè?
    Het sokken breien op vijf naalden heb ik geleerd vanuit het boekje Sokken brei je zo van J.A. Luijken en Marieke Hoogland. Echt een aanrader! Het wordt er heel eenvoudig en stap voor stap uitgelegd en in beeld gebracht. Ik heb het boekje gekocht maar het staat hier ook in de bibliotheek. Jammer dat je niet in de buurt woont, dan mocht je mijn boekje lenen! Groetjes van Titia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal bij ons eens in de bieb kijken.ja,het is wat ver weg want anders.....

      Verwijderen
  4. Je bent al behoorlijk zelfvoorzienend bezig hoor! En wat een prachtige kleuren heeft je wol!


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige kleuren verf je zeg! zo helder! en toch nog even over je sprookjesbollen ooooh wat zijn die leuk zeg!!
    Ik heb weer even genoten van je blog want ik zag al dat ik in lange tijd niet meer bij je langs was geweest.
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een kleurenpracht Karin, zo mooi! En wat de sokken betreft....lijkt mij ook het einde als je weet hoe dat moet :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind jou een echt zelfvoorzienend mensje hoor...altijd lekker bezig en je maakt altijd iets gezelligs...sokken mijn zus bereide ze vroeger van kriebelwol maar koude voeten had je niet...de kleuren wat zijn ze prachtig...en ik zie dat je blog een nieuw achtergrondje heb...ook leuk !!

    Succes met je sokken...
    lieve groetjes Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor mij ben je heel erg zelfvoorzienend door je eigen wol te verwerken op een leuke manier. Lekker zo doorgaan zoals het voor jou goed voelt, Ik word blij van je mooie kleuren wol.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hai hai, ik heb ooit ook 'n cursus spinnen en plantaardig verven gedaan. heb toendertijd mooie dingen ervan gemaakt. helaas m'n spinnewiel verkocht, maar mooi om te zien wat jij maakt, vooral de kleuren en de vierkantjes..........ben inderdaad benieuwd of je die lampekap ermee gaat bekleden. we wachten geduldig af naar het resultaat, liefs riet(je)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je moet doen waar je je goed mee voelt en bij jou is dat zelf je wol maken, da's toch ook zelfvoorzienend? Je kan er mooie nuttige dingen mee maken. En sokken breien kan je evengoed op 4 als op 5 naalden, ik doe het nog altijd op 4, alleen is het soms handiger op 5 omdat je dan je omtrek mooi kan verdelen in 4 gelijke delen wat stekenaantal betreft en is het makkelijker om de minderingen te maken aan de hiel.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je ziet dat ik weer heel makkelijk af te leiden ben van mijn zelfvoorzienende voornemens, Karin! Maar het idee blijft leuk en mocht de nood aan de man komen dan kunnen we altijd nog zevenblad en brandnetels uit de natuur plukken.
    Sokken breien heb ik ook geleerd door het boekje Sokken brei je zo! Inderdaad een aanrader. Maar het viel me nog tegen hoeveel werk er in zit, dus ik heb ook maar leren sokken te stoppen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet dat er toch mooi uit die gekaarde en geverfde wol.....
    Ik ben nog een kaardemolen aan het overwegen....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik brei op rondbreinaalden, oop 4/5 pennen lukt het me niet maar met de rondbreinaalden heb ik inmiddels 4 paar sokken af

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is weer een leuk blogje , zelfvoorzienend.....daar droom ik nog steeds van , in een hutje op de hei {bij wijze van spreken dan} en dan zoveel mogelijk zelf je spulletjes maken , boter, kaas enzo. Maar met een baan en andere hobby's kom ik toch een beetje tijd te kort dus blijf het gewoon bij inderdaad blogs bekijken enzo. We hebben wel eieren van onze kippen, wat groente en fruit uit de tuin, zonnepanelen en ik heb zelfs een sjaal gebreid. Ik vind het leuk om te zien dat je van schapenwol uiteindelijk zulke leuke dingen maakt, dat is pas zelfvoorzienend :-)
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Karin,
    Ik word altijd zo blij van jouw kleuren en dingen die je maakt!
    Ik heb ooit een keer een paar sokken gebreid met m'n moeder naast me op de bank die zei wat ik moest doen.
    Maar ik zou het echt niet meer weten. Misschien moet ik ook dat boekje van Kyroushka een kopen.
    Met welke verf verf jij?
    Gedeeltelijk zelfvoorzienend zijn is ook al heel wat toch. Ik vind het leuk om te moestuinieren, maar alles verwerken.....
    Groeten uit Zeeland, Addy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel addy voor het compliment.
    Ik verf met asford verf,ik heb nog niet zoveel kleuren hoor maar door meer of minder poeder bij het water toe te voegen kun je heel veel tinten maken.
    Waar woon je in zeeland? Wij gaan binnenkort 2 weken naar zoutelande,miin moeder komt ook uit zeeland.
    En wat die sokken betreft,ik neem het mee op vakantie dus wordt vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin,
      Ik woon in Middelburg.
      Liefs,
      Addy

      Verwijderen
    2. Ach wat leuk,,daar woonde mijn opa en oma,dus daar ligt het grootste deel van mijn jeugd.

      Verwijderen
  17. He, wat leuk allemaal, zo zelfvoorzienend.
    Jij hebt waarschijnlijk vandaag bij mij gelezen dat ik ook wol wil beginnen verven samen met mijn tante.
    Daarom de vraag: waar koop je de asford verf? In de winkel of via het internet?

    Mooie kleurtjes heb je daar bij elkaar. Heerlijk, ik veronderstel dat jouw verbeelding helemaal aan het werk gaat.
    Ben jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo vrouw hommel, hier sta je dus. Wat een prachtige wol heb je, daar kan ik heel wat van leren, schitterend :)

    BeantwoordenVerwijderen